Ta historia pachnie i smakuje kawą - „Kawa. Historia napoju, który zdobył świat" Jonathan Morris

książka o kawie, historia kawy, jonathan morris, animi księgarnia, recenzja książki o kawie

Pijemy ją codziennie. Z mlekiem, śmietanką, z cukrem, z syropem, z przyprawami, czarną. Do śniadania, przy czytaniu, podczas przerwy w pracy. Pijemy ją, aby dodać sobie energii lub po prostu dla smaku. Kawa jest nieodłącznym elementem życia dla większości z nas, ale jak dużo o niej wiemy? Postanowiłam zweryfikować swoją wiedzę z książką Jonathana Morrisa i okazało się, że bardzo mi daleko do kawowego omnibusa.

Kawa. Historia napoju, który zdobył świat to encyklopedia kawy. Autor potraktował temat bardzo kompleksowo opisując drogę ziarna kawy od plantacji do naszej filiżanki. Nie zabrakło też historii tego napoju - kiedyś pity tylko przez muzułmanów, dzisiaj już na całym świecie.


W książce szeroko omówione zostały między innymi:

  • odmiany kawy i sposoby jej uprawiania;

  • procesy obróbki ziaren;

  • początki jej spożywania;

  • funkcjonowanie światowego biznesu kawowego;

  • kultura picia kawy kiedyś i dziś.


Jonathan Morris jest profesorem historii współczesnej i czytając jego książkę miałam wrażenie, jakbym studiowała podręcznik z „kawologii”. Ten tytuł bardzo rzetelnie przedstawia historię czarnego napoju obfitując w daty, okresy, wojny, konflikty. Autor dokładnie i szczegółowo opisał rodzaje ziaren, sposoby ich uprawy, politykę działania kawowych plantacji, metody sprzedaży i transportu ziaren. Na końcu lektury znajdziecie nawet przepisy na ciasto kawowe czy lody. To wszystko czyni z tej książki naprawdę solidną encyklopedię o najpopularniejszym napoju na świecie. 


Minusem dla mnie był naukowy styl pisania Jonathana Morrisa - naprawdę się czułam jakbym czytała podręcznik. W trakcie lektury liczyłam na jakąś ciekawą anegdotę, jakiś smaczek z kawowego biznesu, historię konfliktu opisaną z zacięciem - niestety tego nie było. 


Uważam, że każdy kawoholik powinien sięgnąć po „Historię kawy”, bo na rynku wydawniczym nie ma chyba innego tytułu, tak kompleksowo opisującego najlepszy napój  na świecie (według mnie 😋). Polecam!


Komentarze

Popularne posty

Instagram