O książce, która może odmienić twoje życie - "7 nawyków skutecznego działania" Stephen'a Covey'a

siedem nawyków, skuteczne działanie, proaktywność, produktywność, Stephen Covey, Franklin Covey, zarządzanie sobą, zarządzanie czasemWczoraj i dzisiaj nie zapisałam nic w kalendarzu, zupełnie nie zaplanowałam sobie tych dni. Chyba przedłużająca się kwarantanna dała o sobie znać, bo złapałam jakiegoś doła... Do tego wszystkiego zaczęłam jeszcze oglądać Czarnobyl na HBO, co tylko pogorszyło mój nastrój 😔 Myśl o tym, że nie spędzę tych świąt wielkanocnych rodzinnie zupełnie odebrała mi chęć na przygotowywanie czegokolwiek; sprzątanie mieszkania, pieczenie ciast, robienie sałatek. I kiedy miałam już wszystko zwalić na koronawirusa, pandemię i dać się pogrążyć czarnym myślom, spojrzałam na półkę, gdzie odłożyłam książkę Stephena Covey’a.


7 nawyków skutecznego działania przeczytałam już jakiś czas temu, ale traktuje ją jak podręcznik. Lubię do niej wracać, gdy nie mam motywacji do działania, kiedy tracę wiarę w obrane cele, gdy w pracy na wszystko brakuje czasu, kiedy nie mogę się z kimś dogadać. Zajrzałam do książki i wynotowałam sobie kilka złotych myśli, przeczytałam parę rozdziałów, które pomogły podnieść mnie na duchu. Uważam, że ta pozycja jest solidną dawką motywacji i inspiracji, a sam autor był niezwykłym człowiekiem (zmarł w 2012 roku).

Owe siedem nawyków dotyczy w ogólnym zarysie:
  • bycia proaktywnym (budowaniu w sobie przeświadczenia, że nasze zachowanie jest funkcją podjętych przez nas decyzji, a nie warunków zewnętrznych); 
  • planowania swojego życia w dłuższym okresie czasu - wyobrażenie sobie go, aż do momentu śmierci; 
  • umiejętności zarządzania swoim czasem w taki sposób, aby priorytetem były rzeczy dla nas najważniejsze (wynikające z naszych wartości);
  • przewodzenia, rozumianym jako możliwości wywierania wpływu na innych ludzi;
  • umiejętności komunikacji opartej na empatii, czyli "staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym";
  • synergii, rozumianej jako zasad twórczego współdziałania w przeróżnych interakcjach społecznych (rodzinnych, zawodowych itp.);
  • dbania o odnowę siebie w czterech wymiarach: fizycznym, umysłowym, duchowym, społeczno-emocjonalnym.
Książkę mogę polecić wszystkim, którzy czują się przytłoczeni codziennością czy to w wymiarze rodzinnym, zawodowym, relacji z partnerem/partnerką, relacji z przyjaciółmi. Stephen Covey podaje świetne rozwiązania na każdą niepogodę w naszym życiu, a wyrobienie w sobie tych siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych. 

Lubicie czytać takie książki? Możecie polecić tytuł, który dla Was jest inspiracją i motywacją do działania?

Komentarze

Popularne posty

Instagram